Inledning:
Målet med en hotellconcierge är att leverera högsta nivå av professionell service till sina kunder, inklusive gäster, kollegor, arbetsgivare, underordnade och leverantörer, oavsett omständigheter. Det är ytterst viktigt att en concierge alltid uppträder med obestridd integritet.
En medlem i Les Clefs d’Or Sverige åtagande är att värdera och följa de idéer och principer som anges i vår etiska kod. (Det är känt att denna kod är föremål för tolkning och inte nödvändigtvis är allomfattande.)
Etisk kod:
- En concierge måste alltid agera inom lagen och inte tolerera, engagera sig i eller försvara olagligt beteende eller olagligt beteende.
- En concierge bör endast rekommendera en produkt eller tjänst efter att ha utfört en objektiv, oberoende bedömning för att utvärdera kvaliteten på produkten eller tjänsten och dess lämplighet för hans eller hennes kunder.
- Produkter och tjänster bör aldrig rekommenderas endast på grundval av fördelar för conciergen. Alla förmåner en concierge får för rekommendationer som görs bör vara transparenta och delas med conciergens team. En concierge bör inte kräva förmån för att rekommendera eller lova att rekommendera någon produkt eller tjänst.
- En concierge bör fullständigt förklara för gästerna alla produkter och tjänster som rekommenderas och avslöja hela kostnaden för en sådan produkt eller tjänst.
- En concierge ska alltid kommunicera på ett artigt, artigt, respektfullt och hjälpsamt sätt.
- En concierge bör stärka medlemmarna i hans eller hennes team genom att se till att de är tillräckligt utbildade, informerade och motiverade för att kunna erbjuda konsekvent, hög servicenivå hela tiden.
- En concierge bör följa upp alla förfrågningar, förfrågningar och inbjudningar i tid.
- En concierge bör uppfylla alla åtaganden han eller hon gör.
- En concierge bör endast bära de korsade gyllene nycklarnas insignier av Les Clefs d’Or om han eller hon har rätt att göra det.
- En concierge bör inte nedvärdera en kollega offentligt.
Syftet med medlemmar i Les Clefs d’Or Sweden är inte bara att betjäna sina kunder utan att överträffa sina kunders förväntningar. Detta kan uppnås genom att dela idéer och erfarenheter, och på så sätt förbättra vår kunskapsbas, vilket gör det möjligt för medlemmar att leverera allt högre servicenivåer, det vill säga i tjänst genom vänskap.